Profesor Ilona A. Kopyta, neurolog dziecięcy z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka ŚUM, była redaktorem naukowym polskiego wydania podręcznika pt. „Principles of pediatric neurpsychiatry thtorugh complex clinical cases” autorstwa Ayol Samuels, Audrey M. Walkers oraz Davida Mylanda Kaufmana, opublikowanej w roku 2024 nakładem wydawnictwa Elsevier. Wydanie polskie właśnie obchodzi swoją premierę. Zostało wydane przez Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich(PZWL), a jego tytuł brzmi: "Neuropsychiatria dziecięca- przypadki kliniczne ".
Zgodnie z tytułem poszczególne rozdziały podręcznika mają strukturę właściwą dla prezentacji konkretnego przypadku klinicznego, a punktem wyjścia rozważań zawartych w każdym z rozdziałów są objawy występujące u dziecka, z jakimi zgłaszają się rodzice w celu otrzymania profesjonalnej pomocy medycznej. Same tytuły rozdziałów, jak na przykład :” Moje dziecko nie potrafi się skupić i źle się zachowuje „ czy też „ Ruth krzyczy na ludzi, których nie ma.” oddają praktyczny charakter podręcznika i wskazują na sposób przekazu oraz rodzaj narracji, jaki znajdzie Czytelnik w danym rozdziale.
Adekwatnie do zebranych w ramach wywiadu oraz badania dziecka zaproponowane zostają badania dodatkowe, testy psychologiczne, badania laboratoryjne czy tez badania neuroobrazowe, a ich wyniki prowadzą do ustalenia ostatecznego rozpoznania. Plan terapeutyczny, podobnie jak i wstępnie zbierany od rodziców wywiad, prowadzony jest dwutorowo, zarówno przez neurologa, jak i psychiatrę, w niektórych z opisanych przypadków zostaje podjęta decyzja o kontynuacji leczenia przez neurologa ze wskazaniem na odroczenie decyzji o ewentualnym leczeniu przez psychiatrę do czasu kontroli oraz uzyskaniu informacji na temat efektów zastosowanego leczenia.
- Kluczowym elementem każdego procesu diagnostycznego oraz planu terapeutycznego jest przekazanie zebranych danych i informacji Rodzicom chorego dziecka. Ta część każdego z rozdziałów podręcznika jest przedstawiona w formie rozmowy, podczas której Rodzic zadaje pytania i uzyskuje szczegółowe odpowiedzi na interesujące go zagadnienia związane z ustalonym już problemem zdrowotnym dziecka, a więc dotyczące rokowania i leczenia.
Ostatnia część każdego z rozdziałów to szczegółowy, nowoczesny i przejrzysty opis jednostki chorobowej, którą rozpoznano na podstawie opisanego w Rozdziale procesu diagnostycznego wraz z opisem grupy schorzeń, do jakiej dana jednostka jest zaliczana i możliwościami nowoczesnej terapii.
Podsumowanie rozdziału jest zebranie kilku najistotniejszych zagadnień do zapamiętania czyli „ take home pronciples" - wyjaśnia prof. Kopyta.
Wyjątkowość tego podręcznika polega właśnie na jego strukturze, a więc praktycznym opracowaniu problemu od skarg zgłaszanych przez Rodziców, Opiekunów czy Nauczycieli, poprzez cały proces diagnostyczny, do podjęcia decyzji terapeutycznych do wieńczącej każdy rozdział części teoretycznej służącej ugruntowaniu wiedzy na temat ostatecznie postawionego rozpoznania. Czytelnie i jasno prowadzona narracja podręcznika, możliwość śledzenie każdego z etapów procesu diagnostycznego aż do podjęcia decyzji terapeutycznych z wyjaśnieniem takiego właśnie wyboru i wskazaniem na konieczność kontroli i obserwacji dziecka dają Czytelnikowi niezwykle cenne narzędzie w codziennej praktyce neurologa oraz psychiatry dziecięcego. Opisane przypadki kliniczne oraz prowadzenie pacjenta w tandemie neurolog- psychiatra wskazują na znany z praktyki codziennej fakt nakładania się objawów schorzeń o neurologicznych i psychiatrycznych u dzieci, a co za tym idzie- konieczność spojrzenia na zagadnienie przez specjalistów obu dziedzin; warto wspomnieć, że w niektórych krajach istnieje jedna specjalizacja zajmująca się opisanymi w podręczniku zagadnieniami zdrowotnymi dzieci , jaką jest neuropsychiatria dziecięca. Ośrodkiem uwagi profesjonalisty zajmującego się zdrowiem dziecka jest ono samo, Pacjent, a jego problem, jak w to zostało opisane w podręczniku, od początku wymaga diagnozowania, leczenia oraz kontroli w zespole specjalistów z dziedziny neurologii i psychiatrii.
Jak podsumował prof. Marek Krzystanek, kierownik Katedry i Kliniki Rehabilitacji Psychiatrycznej Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach: -Ta książka jest brakującym ogniwem w praktyce neurologów i psychiatrów.
Dane wysyłającego:
Agata Pustułka