Studia na kierunku Ochrona Klimatu i Zarządzanie Ryzykiem Zdrowotnym skierowane są do osób, które interesują się wpływem zmiany klimatu oraz innych czynników środowiskowych i społeczno-ekonomicznych na stan naszego zdrowia będą realizowane na Wydziale Zdrowia Publicznego SUM . - Studia umożliwiają zdobycie wiedzy w zakresie przeciwdziałania i adaptacji do zmiany klimatu, a także skutecznemu zapobieganiu chorobom uwarunkowanym czynnikami środowiskowymi, zarządzaniem jakością w ochronie zdrowia, a także zrównoważonym rozwojem w obszarze środowiska i zdrowia – wyjaśnia prof. Grzegorz Dziubanek, Prodziekan Wydziału Zdrowia Publicznego, jednocześnie kierownik Katedry i Zakładu Środowiskowych Czynników Ryzyka Zdrowia.
Ochrona Klimatu i Zarządzanie Ryzykiem Zdrowotnym to studia I stopnia – stacjonarne, które będą realizowane tylko od dwóch do trzech dni w tygodniu. Trwają 6 semestrów.
- To interdyscyplinarny kierunek studiów, na którym studenci mogą zapoznać się z działaniami pozwalającymi skutecznie zapobiegać przyczynom i skutkom zmiany klimatu, a także z zarządzaniem czynnikami ryzyka zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych – mówi prof. Dziubanek i dodaje: - Na kierunku będzie realizowane kształcenie przyszłych specjalistów przygotowanych m. in. do wdrażania praktyk mitygacyjnych tj. zmierzających do ograniczania emisji gazów cieplarnianych, czy działań ukierunkowanych na skuteczne zapobieganie chorobom i podnoszeniu potencjału zdrowia społeczeństwa. Kierunek studiów jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na specjalistyczną kadrę, posiadającą kompetencje do realizacji zadań w zakresie zdrowia środowiskowego, ochrony klimatu, zarządzania jakością oraz zrównoważonego rozwoju w obszarze zdrowia i środowiska.
Kandydat na studia ma możliwość podjęcia bezpłatnych studiów dziennych. Wykłady na kierunku ochrona klimatu i zarządzanie ryzykiem zdrowotnym pierwszego stopnia będą odbywać się on-line, przy wykorzystaniu technik i narzędzi nauczania zdalnego, natomiast seminaria oraz zajęcia ćwiczeniowe stacjonarnie. W ramach studiów pierwszego stopnia istnieje możliwość wyboru jednej spośród dwóch oferowanych specjalności:
Ekodoradca,
Edukator zdrowia środowiskowego i zrównoważonego rozwoju.
Wszystkie zajęcia dydaktyczne są prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę naukowo-dydaktyczną. Atrakcyjną ofertę edukacyjną na kierunku I stopnia wzbogacają zajęcia dydaktyczne w akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA) Laboratorium Analitycznym Katedry Zdrowia Środowiskowego oraz w nowoczesnej pracowni komputerowej, wyposażonej w specjalistyczne oprogramowanie.
Absolwent uzyskuje tytuł licencjata (egzamin / bez pracy dyplomowej) i jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia (magisterskich) lub studiach podyplomowych.
Zdobyta wiedza, umiejętności oraz kompetencje na kierunku Ochrona Klimatu i Zarządzanie Ryzykiem Zdrowotnym pierwszego stopnia, umożliwiają absolwentowi podjęcie zatrudnienia m.in. jako: specjalista ds. zarządzania w placówkach ochrony zdrowia, ochrony środowiska, instytucjach publicznych, firmach ubezpieczeń zdrowotnych, organizacjach pozarządowych zajmujących się zdrowiem i środowiskiem, w placówkach oświatowych, ponadto jako specjalista zrównoważonego rozwoju ochrony zdrowia, a także jako ekodoradca, inspektor sanitarny, inspektor ochrony środowiska, pracownik jednostek badawczo-naukowych, laboratoriów i wielu innych.
SPECJALNOŚĆ EKODORADCA
Specjalność ekodoradca jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na właściwie przygotowaną kadrę, posiadającą odpowiednie kompetencje w zakresie wdrażania programu ochrony powietrza oraz innych działań na rzecz środowiska, w tym ochrony klimatu. Absolwent specjalności ekodoradca posiada wiedzę w zakresie doradztwa w obszarze sposobów ograniczania emisji zanieczyszczeń do środowiska, odnawialnych źródeł energii, termomodernizacji oraz ograniczaniu kosztów energii. Absolwent posiada również wiedzę w zakresie pozyskiwania środków finansowych i sposobów mobilizowania społeczeństwa do podejmowania działań profilaktycznych itp. Zna problematykę skutków środowiskowych i zdrowotnych zmiany klimatu, zanieczyszczeń powietrza oraz innych środowiskowych zagrożeń zdrowia, a także sposobów minimalizacji wynikającego z nich ryzyka zdrowotnego.
SPECJALNOŚĆ EDUKATOR ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO I ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Absolwent specjalności edukator zdrowia środowiskowego i zrównoważonego rozwoju posiada poszerzoną wiedzę w zakresie środowiskowych zagrożeń zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem zmiany klimatu. Zna i potrafi wskazać konieczność zastosowania oraz umie zaplanować odpowiednie działania edukacyjne. Posiada także niezbędną wiedzę pozwalającą zastosować narzędzia prawne, tworzone i uruchamiane w celu kontroli i monitorowania bezpieczeństwa zdrowia społeczeństwa, a także potrafi przeprowadzić analizę ryzyka zdrowotnego dla określonych grup społecznych, w oparciu o środowiskowe warunki narażenia. Studenci nabywają umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej, obserwacji i interpretowania zjawisk dotyczących zdrowia populacji, pogłębionych i wzbogaconych o wyjaśnienie wzajemnych relacji między zdrowiem a środowiskowymi czynnikami ryzyka zdrowia. Pozyskana wiedza i umiejętności umożliwią absolwentom planować i realizować edukację określonych grup społecznych w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz zrównoważonego rozwoju.
A co po studiach?
Absolwent kierunku będzie znał systemy zarządzania ryzykiem oraz infrastrukturę informatyczną gromadzenia, przetwarzania i analizy zarówno danych epidemiologicznych, jak i środowiskowych.
Będzie potrafił wskazać i zastosować w praktyce metody identyfikacji czynników ryzyka zdrowia, szczególnie związanych ze zmianą klimatu, a także wskazać i zastosować przyswojoną wiedzę i umiejętności w działaniach mitygujących i adaptacyjnych do zmiany klimatu oraz edukacji i profilaktyce zagrożeń zdrowia wynikających z narażenia populacji na środowiskowe zagrożenia zdrowia.
Absolwent będzie potrafił zastosować narzędzia prawne, tworzone i uruchamiane w celu kontroli i monitorowania bezpieczeństwa zdrowia społeczeństwa oraz przeciwdziałania zmianie klimatu. Posiądzie wiedzę z zakresu prowadzenia analiz ryzyka zdrowotnego dla określonych grup społecznych (dzieci, osób dorosłych, osób starszych) w oparciu o środowiskowe warunki narażenia. Będzie potrafił zaplanować działania profilaktyczne, w tym edukacyjne, związane z ochroną klimatu, remediacją (biologiczne oczyszczanie ziemi) terenów zanieczyszczonych lub inne rozwiązania naprawcze w środowisku bytowania człowieka, prowadzące do zmniejszenia lub likwidacji zagrożeń zdrowia jednostki, bądź populacji.
Dane wysyłającego:
Agata Pustułka