Nowy program SUM dla uczniów szkół średnich

50%
19 sty 2024
Znamy już imiona i nazwiska dwójki uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy jako pierwsi wezmą udział w Programie Edukacyjnym „Tutor w SUM” realizowanym na Wydziale Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu. Głównym celem zajęć jest poszerzenie wiedzy w ramach nauk ścisłych oraz poznanie nowoczesnych technik badawczych. Każdy z uczestników programu może liczyć na indywidualne wsparcie nauczyciela akademickiego SUM – „Tutora”, który pomoże zarówno w zaplanowaniu, jak i przeprowadzeniu badań naukowych.  

Do  pierwszej edycji Programu Edukacyjnego „Tutor w SUM” zakwalifikowali się:

1.    Magdalena Nalepa, uczennica Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sławkowie 

Temat: „Preparatyka i badanie nanocząsteczek zawierających substancję leczniczą, jako potencjalnych nośników leków” pod opieką Pani mgr Karoliny Kulig z Katedry i Zakładu Farmacji Fizycznej. 

„Chciałam lepiej poznać jak działają leki i jak są zbudowane, że działają w określonym miejscu organizmu. Dodatkowo byłam ciekawa jak e-papierosy wpływają na organizm gdyż zdania są podzielone i sam ich wpływ na organizm nie został jeszcze szczegółowo zbadany” – mówi Magdalena Nalepa, uczennica Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sławkowie.

Opis badania: 

Nanocząstki stanowią jedną z metod dostarczania substancji leczniczych do organizmu. Zawierające związki aktywne mogą być obecne w maściach, kremach czy kapsułkach. Są także wykorzystywane w medycynie, m.in. w celowanej terapii poprawiającej skuteczność leczenia i zmniejszającej działania niepożądane. Celem projektu jest zapoznanie Uczestniczki 

z teoretycznymi zagadnieniami opisującymi świat farmakoterapii w skali nano oraz praktyczne przygotowanie nanocząstek białka zawierających wybraną substancję leczniczą wraz  z wykonaniem podstawowych badań charakteryzujących otrzymane nośniki leków. W trakcie eksperymentów Uczestniczka pozna zastosowanie technik spektroskopowych jako narzędzi do badań ilościowych oraz jakościowych. Koniecznym będzie również posługiwanie się tablicami oraz wzorami stosowanymi w chemii do analizy wyników eksperymentalnych. Badania mają charakter interdyscyplinarny, łączący w sobie zagadnienia z zakresu nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz ścisłych i przyrodniczych.


2.    Maciej Leszczyński, uczeń IV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Staszica w Sosnowcu. 

Temat: „Ocena zmian profilu ekspresji wybranych genów w liniach komórkowych raka jelita grubego pod wpływem związków aktywnych biologicznie” pod opieką dr n. med. Celiny Kruszniewskiej – Rajs związanej z Zakładem Biologii Molekularnej Wydziału Nauk Farmaceutycznych SUM w Sosnowcu.

Opis badania: 

Rak jelita grubego (RJG) jest jednym z najczęściej występujących nowotworów u ludzi, a zachorowalność na ten rodzaj nowotworu stale wzrasta. Wyzwaniem w dzisiejszej onkologii jest opracowanie terapii personalizowanych, ukierunkowanych na konkretny rodzaj nowotworu, a to właśnie wymaga dokładnego poznania mechanizmów procesów nowotworowych w różnych typach raka, w tym raka jelita grubego, który jest bardzo heterogenną grupą nowotworów. 

Celem badania przeprowadzonego w programie Tutor będzie ocena zmian profilu ekspresji wybranych genów w różnych liniach komórkowych raka jelita grubego, które zostaną poddane działaniu wybranych związków aktywnych biologicznie.

W trakcie realizacji programu Uczestnik samodzielnie wykonana izolację RNA z komórek nowotworowych, a następnie przeprowadzi jego ocenę jakościową oraz ilościową. W kolejnym etapie zaprojektuje i przeprowadzi reakcję RT-qPCR  (wraz z oceną jej specyficzności) oraz dokona analizy zmian profilu ekspresji wybranych genów.


Najważniejsze informacje dotyczące Programu Edukacyjnego „Tutor w SUM”

Program realizowany na Wydziale Nauk Farmaceutycznych powstał z myślą o uczniach szkół średnich, którzy ukończyli klasy I, II albo III. W każdym roku akademickim w ramach Programu prowadzony będzie nabór dla maksymalnie 4 uczniów. Na kolejną edycję zapraszamy z początkiem roku akademickiego 2024/2025.

Wprowadzenie programu Tutoringu Szkolnego spowoduje, że najlepsi uczniowie szkół średnich otrzymują możliwość korzystania z indywidualnego wsparcia nauczyciela  akademickiego – tutora przy planowaniu i prowadzeniu badań naukowych. W trakcie spotkań tutor – uczeń określane są cele oraz sposoby ich osiągania, a tutor towarzyszy mu w procesie prowadzenia badań naukowych, odwołując się do mocnych stron i indywidualnych zasobów ucznia. Udział w programie wzmacnia autonomię ucznia i przejmowanie odpowiedzialności za własną naukę i jej wyniki oraz rozwija jego zainteresowania.

Udział w Programie „Tutor SUM” jest nieodpłatny. „Tutor SUM” trwa jeden rok akademicki i może zostać przedłużony do czasu ukończenia szkoły średniej przez Uczestnika. Zajęcia realizowane są indywidualnie w układzie: Tutor-Uczestnik. Każdy Uczestnik Programu „Tutor SUM” otrzymuje Certyfikat Uczestnictwa w Programie. 


Rekrutacja odbywa się w dwóch etapach: 

Etap 1 – obejmuje dokonanie przez kandydata zgłoszenia poprzez formularz online dostępny na stronie https://tutor.sum.edu.pl/, do którego należy dołączyć opinię o kandydacie wystawioną przez dwóch nauczycieli (w tym jednego nauczyciela biologii lub chemii) z ostatniego roku szkolnego oraz listu motywacyjnego. W tym etapie będzie również ocena zgłoszeń dokonywana według poszczególnych kryteriów.

Etap 2 – obejmuje przeprowadzenie przez Komisję Rekrutacyjną z zakwalifikowanym do drugiego etapu kandydatem rozmowy kwalifikacyjnej. 


Wszystkie szczegółowe informacje znajdują się na stronie https://tutor.sum.edu.pl/regulamin


Dane Wysyłającego:
Agata Pustułka

Galeria zdjęć

obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM